Τα λεγόμενα «Νέα Μέσα» δεν είναι και τόσο νέα πλέον, και οι αριθμοί των χρηστών που προσελκύουν στην Ελλάδα μετριούνται σε εκατοντάδες χιλιάδες (Twitter, LinkedIn, …) ή και εκατομμύρια (Facebook, Youtube).
Πολλοί όμως είναι οι επιχειρηματίες οι οποίοι αντιμετωπίζουν τα Social Media ως κάτι που «δεν αξίζει τον κόπο και το χρόνο» τους. «Δεν αποδίδουν», «δεν είδα και τίποτε παρ’ όλα τα Likes», «με φυλλάδια ή με email πετυχαίνω περισσότερα» είναι μερικές απόψεις που ακούγονται. Αυτό το άρθρο έχει σα στόχο να περιγράψει τις λανθασμένες αντιλήψεις και κινήσεις των εταιρειών οι οποίες χρησιμοποιούν τα social media για την προβολή τους, εξετάζοντας παράλληλα τους στόχους τους οποίους μπορεί μια επιχείρηση να πετύχει μέσα από αυτά, ώστε ο επιχειρηματίας να έχει ρεαλιστικές προσδοκίες από την χρήση των Social Media.
Διαβάστε ακόμα: B2B Marketing και Social Media
Τα Social Media ΔΕΝ είναι δωρεάν
«Τα Social Media είναι θέση πλήρους απασχόλησης»
Ο καιρός που τα Social Media ήταν μόνο το Facebook, στο οποίο μπορούσες να φτιάξεις μια ομάδα, ένα προφίλ και να κάνεις αναρτήσεις κειμένων και εικόνων έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Οι πλατφόρμες (social networking – Facebook, Google+, business networking – LinkedIn, video & photo sharing – Youtube, Vimeo, Dailymotion, Flickr, Pinterest, Tumblr, publications – WordPress, Blogger, micropublications – Twitter, forums, online gaming, virtual lives, και λοιπά (θέλεις ένα άρθρο μόνο γι’ αυτά) αλλά και τα εργαλεία της κάθε πλατφόρμας (σελίδες, ομάδες, διαγωνισμοί, διαφήμιση, κανάλια, albums, …) πληθαίνουν, αλλάζουν, καταργούνται, βελτιώνονται, με τέτοιους ρυθμούς ώστε να απαιτείται πλέον ένα εκπαιδευμένο άτομο πλήρους απασχόλησης για να τα παρακολουθεί, ενώ ταυτόχρονα να δημιουργεί την στρατηγική της επιχείρησης και να την υλοποιεί (χωρίς το τεχνικό κομμάτι εννοείται).
Συμπέρασμα: ο ανιψιός που τελείωσε κάποια σχολή και «ξέρει από κομπιούτερ» και «κάνει και social media» μάλλον θα βλάψει παρά θα ωφελήσει. Δεν υποτιμώ κανέναν ανιψιό, όμως ο χειρισμός των social media δεν είναι μόνο αναρτήσεις. Είναι επικοινωνία, συζήτηση με το κοινό, χειρισμός προβλημάτων και κρίσεων, παρακολούθηση ανταγωνισμού, ΚΑΙ ποιοτικές, έξυπνες και πρωτότυπες αναρτήσεις.
Διαβάστε ακόμα: 10 Social Media facts που πρέπει να ξέρεις
Οι επιχειρήσεις αργούν να μπουν στο «παιχνίδι»
“The early bird gets the worm”
Ο ευκολότερος τρόπος να πείσεις έναν επιχειρηματία να χρησιμοποιήσει ένα νέο εργαλείο κάτι είναι να του δείξεις ότι ήδη το χρησιμοποιούν οι ανταγωνιστές του. Είναι όμως λάθος σαν σκεπτικό. Όπως σε κάθε τι νέο, έτσι και στα Social Media οι περισσότερες επιχειρήσεις (και όχι μόνο οι μικρομεσαίες) μπαίνουν στο «παιχνίδι» αργά: όταν οι ανταγωνιστές τους έχουν φτιάξει μια αξιόλογη παρουσία, έχουν κάνει λάθη και έχουν μάθει από αυτά και έχουν δημιουργήσει μια «φωνή» στο κοινό που θέλουν να προσελκύσουν.
Έτσι, αυτοί που κοιτούν «απ’ έξω» πρέπει να «τρέξουν» ώστε να εδραιώσουν την παρουσία και την φωνή τους. Το καλό με τα Social Media είναι ότι αν μια επιχείρηση συνδυάσει την πρωτοτυπία με την στρατηγική, το χρήσιμο περιεχόμενο και τον διάλογο (μαζί με κάποιο λογικό προϋπολογισμό), ο χρόνος που χρειάζεται να «ακουστεί» και να αποκτήσει κοινό και φωνή δεν είναι μεγάλος. Σε πόσες όμως εταιρείες λογισμικού ή σε πόσα τουριστικά γραφεία ή βιβλιοπωλεία θα κάνει ο υποψήφιος πελάτης Like, Share, Follow, Repin και Retweet; Και γιατί να αφήσετε τον ανταγωνισμό να γίνει αυτός το σημείο αναφοράς για τον πελάτη σας και να σας συγκρίνει συνεχώς μ’ αυτόν;
Διαβάστε ακόμα: Οι social media εφαρμογές κυριαρχούν στα smartphones!
Θέλουν αποτελέσματα εδώ και τώρα χωρίς ιδιαίτερη «επένδυση»
«Περιεχόμενο, περιεχόμενο, περιεχόμενο»
Ειδικά οι δύσπιστοι επιχειρηματίες οι οποίοι, λόγω ιδιοσυγκρασίας και συνηθειών, «δεν πρόκειται να πεισθούν ακόμη κι αν τους πείσεις», θέλουν να δουν αποτελέσματα (πωλήσεις, πωλήσεις και πωλήσεις δηλαδή) εδώ και τώρα. Το λάθος τους είναι διπλό: από τη μια θεωρούν τα Social Media ως (άμεσο) κανάλι πωλήσεων και από την άλλη πιστεύουν πως, επειδή οι αριθμοί είναι μεγάλοι (4 εκ. Έλληνες και συνολικά πάνω από ένα δις χρήστες, μόνο στο Facebook) πρέπει τα όποια αποτελέσματα να έρθουν γρήγορα ώστε να αποδείξει το μέσο την αξία του.
Την απάντηση του γιατί δεν πρέπει να αναμένει κανείς άμεσα αποτελέσματα την δίνει ο ορισμός των Social Media: είναι «χώροι συνάντησης» στο διαδίκτυο όπου οι άνθρωποι – καταναλωτές μοιράζονται εμπειρίες (κυρίως προσωπικές και λιγότερο καταναλωτικές) με άλλους ανθρώπους. Ακολουθώντας το παράδειγμα των πωλητών στα αρχαία fora, οι εταιρείες «μπήκαν» στα Social Media επειδή βρίσκεται το κοινό τους και εκεί. Το κοινό όμως στα Social Media μπαίνει κατά κύριο λόγο για «συναναστροφή», μοιράσματα, χαζολόγημα (δείτε τις top 50 σελίδες στο Facebook διαχρονικά και θα καταλάβετε), κάποιοι για αναζήτηση πληροφοριών (σε συγκεκριμένες πλατφόρμες), και λιγότεροι για αγορές.
Αυτό σημαίνει ότι ο κύριος στόχος μιας επιχείρησης στα Social Media πρέπει να είναι η αύξηση της αναγνωρισιμότητας και το χτίσιμο της μάρκας της. Και ευτυχώς, τα social media δίνουν αρκετά εργαλεία και χώρο για να κάνει μια εταιρεία γνωστή τη μάρκα της και να πείσει τον υποψήφιο πελάτη για την αξία της. Και τα δύο όμως θέλουν χρόνο και κόπο (περιεχόμενο) αν γίνουν με τους «όρους» των social media (χρήσιμο, πρωτότυπο –και άρα αξιομοίραστο – περιεχόμενο) και όχι με διαφήμιση.
Διαβάστε ακόμα: Το Pinterest πειραματίζεται με promoted Pins
Θεωρούν τις πωλήσεις ως το μόνο αξιόλογο αποτέλεσμα
«Όταν λέμε social εννοούμε social»
Τα Social Media δεν έχουν αποδείξει τον εαυτό τους, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, ως το ιδανικό «σημείο» αγορών, ειδικά για καταναλωτικά αγαθά. Ακόμη και για τις εταιρείες που δεν έχουν απλώς μια σελίδα αλλά ολόκληρο το ηλεκτρονικό τους κατάστημα στο Facebook τα αποτελέσματα είναι (ακόμη) φτωχά σχετικά με τα υπόλοιπα κανάλια πωλήσεων, online και offline. Γιατί; Γιατί ο χρήστης των Social Media δεν μπαίνει σε αυτά πρωτίστως για αγορές (με εξαίρεση τα δίκτυα επαγγελματικής δικτύωσης, βλέπε LinkedIn), όχι μόνο γιατί θεωρεί πιο «λογικό», ασφαλές, εύχρηστο και πολυποίκιλο το ίδιο το site της εταιρείας, αλλά απλούστατα επειδή τα social media έχει συνηθίσει να τα χρησιμοποιεί για το λόγο που έχουν φτιαχτεί: για socializing!
Διαβάστε ακόμα: Social Media Strategy: Τι λείπει από το παζλ;
Χρησιμοποιούν τα Social Media με λάθος τρόπο
«Χωρίς προκαταρκτικά δεν γίνεται»
Το συνηθέστερο λάθος που γίνεται από τις επιχειρήσεις στα Social Media είναι ότι τα χρησιμοποιούν ως μέσο διαφήμισης και όχι ως μέσο επιρροής της γνώμης των δυνητικών πελατών τους. Η μαγεία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ότι σου προσφέρουν άπλετο χώρο για κείμενα, φωτογραφίες, videos, infographics, με τα οποία μπορείς να δείξεις ποια είναι η εταιρεία σου, να δείξεις το προϊόν και την υπηρεσία σου σε χρήση, να βοηθήσεις τον αγοραστή να καταλάβει, εγκαταστήσει, χρησιμοποιήσει το προϊόν σου, να χτίσεις την εικόνα σου λέγοντας «ιστορίες» μέσα από τα μάτια ευχαριστημένων πελατών και γενικότερα να πείσεις για την αξία που προσφέρεις.
Ναι, θα κάνεις διαφήμιση, διαγωνισμό, προσφορά κουπονιών, θα δώσεις την δυνατότητα κράτησης και αγοράς μέσα από την σελίδα σου στο Facebook, θα συνδέσεις τις φωτογραφίες των προϊόντων σου με το δικτυακό σου τόπο. Αλλά με τα «προκαταρκτικά» που αναφέραμε παραπάνω, όχι μόνο θα πείσεις περισσότερους να μπουν στο «ψητό» και ν’ αγοράσουν, αλλά – το πιο σημαντικό – θα δημιουργήσεις οπαδούς που θα μιλούν για σένα.
Διαβάστε ακόμα: 5 Tips για να προσελκύσετε νέους followers στο Twitter
Αντιγράφουν τον ανταγωνισμό
«Άλλο copyright κι άλλο clopyright»
Αν έπρεπε να διαλέξει κανείς ΕΝΑ «εργαλείο» για να τα «καταφέρει» στα Social Media, αυτό θα ήταν είναι η παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου. Από την άλλη, το δυσκολότερο βήμα για την εκμετάλλευση των Social Media είναι η παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου! Γιατί; Γιατί, όπως και η φήμη, δεν αγοράζεται αλλά πρέπει να δημιουργηθεί. Έτσι, η εύκολη λύση είναι να αντιγράφεις τον ανταγωνισμό, όχι μόνο στο περιεχόμενο που ανεβάζει αλλά και στις ενέργειες που διεξάγει: διαφήμιση ο ανταγωνιστής, διαφήμιση κι εμείς, φωτο-διαγωνισμό ο ανταγωνιστής, φωτο-διαγωνισμό κι εμείς. Το αποτέλεσμα; Αρκετοί Likers και Followers οι οποίοι «ακολουθούν» την μάρκα στα Social Media μόνο για προσφορές και δώρα, χωρίς εμπλοκή, σχόλια, αναμετάδοση περιεχομένου (εκτός αν κερδίζουν πόντους σε διαγωνισμό).
Διαβάστε ακόμα: Όλα τα στατιστικά για το Facebook για το 2013!
Περιμένουν τα πάντα από τα Social Media Agencies
«Χωρίς μαγιά δεν γίνονται … μαγικά»
Όπως ανέφερα και παραπάνω, το δυσκολότερο αλλά και κρισιμότερο βήμα για την επιτυχία στα Social Media (και στο SEO, σύμφωνα με τις τελευταίες αλλαγές της Google), είναι η δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου. Και στην δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου, η εταιρεία που έχει αναλάβει τα Social Media μπορεί να βοηθήσει ΜΟΝΟ με τη βοήθεια της επιχείρησης, γιατί μόνο ο επιχειρηματίας ξέρει σε βάθος τι ζητάει ο πελάτης, ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του προϊόντος του σε σχέση με τον ανταγωνισμό και ποια εικόνα θέλει να δημιουργήσει γύρω από το όνομά του. Όσο καλό κειμενογράφο και αν προσλάβει κανείς, η ουσία του περιεχομένου θα προέλθει από την εμπειρία της επιχείρησης και θα βοηθήσει και σε μια εταιρική ενδοσκόπηση για το ποιοι είστε, τι πουλάτε και ποια εικόνα θέλετε να χτίσετε.
Διαβάστε ακόμα: Διαφημίσεις στο LinkedIn: Sponsored Updates!
Τι μπορώ να περιμένω από τα Social Media;
«Αναγνωρισιμότητα και χτίσιμο της μάρκας πρέπει να είναι ο κύριος στόχος»
Είναι εύκολο και γρήγορο να χτίσετε μια βάση δεδομένων από ονόματα και e-mails μέσω διαγωνισμών, κληρώσεων και γενικότερα προωθητικών ενεργειών που ζητούν αυτά τα στοιχεία από το χρήστη ώστε να συμμετάσχει. Μέσω κατάλληλων αναρτήσεων στα Social Media μπορείτε να αυξήσετε την επισκεψιμότητα στο site σας (εδώ χρειάζεται προσοχή γιατί αν χρησιμοποιείται μόνο ένα μέσο, π.χ Facebook ή LinkedIn, η μηχανή αναζήτησης θα το εκλάβει ως spam και θα σας καταστρέψει κυριολεκτικά την κατάταξη στις αναζητήσεις).
Ακόμη, με την δημιουργία εφαρμογών για την διάθεση κουπονιών, κρατήσεων, ή και την δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων μέσα στη εταιρική σας σελίδα στο Facebook, μπορείτε να αναμένετε και κάποιες απευθείας πωλήσεις ή να συνάψετε συνεργασίες αν χρησιμοποιήσετε σωστά το LinkedIn. Τα Social Media όμως είναι ιδανικά και πρέπει να τα χρησιμοποιήστε πρωτίστως για την αύξηση της αναγνωρισιμότητας και το χτίσιμο της μάρκας της επιχείρησής σας, διαθέτοντας πρωτότυπο περιεχόμενο που βοηθά τον αναγνώστη επειδή του λύνει προβλήματα, του δίνει χρήσιμες πληροφορίες ή του είναι απλά διασκεδαστικό.
Πηγή: marketingweek.gr
Εσείς έχετε πρόβλημα με τη διαχείριση των social media; Θέλετε βοήθεια στο social media marketing της επιχείρισής σας; Επικοινωνείστε μαζί μας τώρα!
Hashtags: #etherlogic #socialmedia #marketing #internetmarketing #results social media marketing fail reasons