Δεν είναι έκπληξη πως παγκοσμίως πολλές επιχειρήσεις μετά την αιφνίδια στροφή των καταναλωτών από τα φυσικά καταστήματα στα ηλεκτρονικά (λόγω του κορονοϊού) βγήκαν εκτός αγοράς. Η ύπαρξη πολλών φυσικών καταστημάτων και η μικρή επένδυση σε ecommerce και γενικά σε digital κανάλια, σε συνδυασμό με τον Covid-19, ασκούν μεγάλες πιέσεις στο παραδοσιακό εμπορικό μοντέλο αρκετών επιχειρήσεων.
Το μελλοντικό “άνοιγμα της οικονομίας” είναι δύσκολο να επαναφέρει τα πράγματα στην προηγούμενη κατάσταση, να επιστρέψουν δηλαδή οι καταναλωτές μαζικά από το ψηφιακό περιβάλλον, πίσω στο φυσικό. Έτσι, μια λογική εκτίμηση είναι πως το λιανεμπόριο, με την έννοια του φυσικού καταστήματος, για τα επόμενα χρόνια θα συνεχίσει να δέχεται πιέσεις.
Στην πραγματικότητα, οι καταναλωτές εδώ και χρόνια έχουν αρχίσει να στρέφονται από τα φυσικά καταστήματα, στα ηλεκτρονικά, απλά η πανδημία του Covid-19 είναι ο καταλύτης που επιταχύνει αυτή τη μετάβαση.
Μέσα σε δύο μήνες, τα καταστήματα αναγκάστηκαν και πέρασαν από το offline ή το omnichannel, αποκλειστικά σε digital. Αυτό δημιουργεί κίνδυνο σε επιχειρήσεις που έχουν επενδύσει περισσότερο στην καλή εμπειρία του καταναλωτή μέσα στο κατάστημα και λιγότερο online. Πολλοί από τους πιστούς τους πελάτες περιμένουν το ίδιο experience και στο ηλεκτρονικό τους κατάστημα. Αν αυτό δεν το βρουν, είναι πολύ εύκολο να χαθούν.
Διαβάστε ακόμη: Εφτά από τα μεγαλύτερα λάθη μιας ιστοσελίδας
Από τη στιγμή που το loyalty αφορά τόσο την οικειότητα με ένα brand, όσο και την ευκολία, μήπως τελικά ως έννοια είναι υπερεκτιμημένο; Η έλλειψη επιλογών, τόσο λόγω χαμηλών αποθεμάτων, όσο και ο περιορισμένος αριθμός φυσικών καταστημάτων, έσπασε αυτούς τους κανόνες. Οι καταναλωτές μπήκαν σε ένα περίεργο “Safe Mode”. Στράφηκαν στις online αγορές από ανάγκη, και το πιο πιθανό, είναι πως αυτή η αλλαγή δύσκολα θα αναστραφεί.
Είναι κοινός φόβος πως μετά το τέλος της πανδημίας, εταιρείες που ήταν αδύναμες πριν από το Covid-19 θα βρεθούν στο χείλος του γκρεμού. Κλάδοι όπως η μόδα και τα είδη ταξιδίων θα δεχθούν πολύ ισχυρές πιέσεις τους επόμενους μήνες.
Αυτή η δυσκολία, δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται από τους επιχειρηματίες ως θανατική καταδίκη. Ας θυμηθούμε αυτό που λέγαμε όλα τα προηγούμενα χρόνια, να κάνουμε την κρίση ευκαιρία. Είναι ευκαιρία λοιπόν, να στραφούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο έχοντας ως κύριο στόχο να μεταφέρουν την εμπειρία των φυσικών καταστημάτων στα online.
Η τεχνολογία είναι εδώ για να τους βοηθήσει να γυρίσουν την κατάσταση. Χρειάζεται όμως και αλλαγή νοοτροπίας. Θα πρέπει οι επιχειρήσεις να δείξουν πραγματικό commitment στην επένδυση αυτή αλλά και να εμπιστευτούν τους ειδικούς. Η εποχή που μπορούσαν να τα κάνουν όλα μόνοι τους έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Ο ανταγωνισμός πλέον είναι πολύ μεγάλος σε όλους τους κλάδους και για αυτό χρειάζονται οι σωστές συμμαχίες.
Διαβάστε ακόμη: Τι είναι τα chatbots και πως αλλάζουν το internet marketing
Σήμερα τα μεγαθήρια ηλεκτρονικού εμπορίου όπως το Amazon, το Netflix, η Apple επενδύουν στην αναβάθμιση του experience όλων των αγοραστών. Είτε πρόκειται για επιχειρήσεις είτε για καταναλωτές. Όλοι αυτοί οι γίγαντες του Ecommerce αναλύουν τεράστιους όγκους δεδομένων για να πάρουν μια απόφαση όπως για παράδειγμα το πως να γίνει optimize στο instant search. Βλέπετε έχουν αντιληφθεί πως με το να κάνουν εξατομικευμένες προτάσεις βελτιώνουν το customer journey. Τι μας δείχνει αυτό; Πολύ απλά ότι έχει περάσει η εποχή που αρκούσε μια απλή καταχώρηση προϊόντων online για να πωλούνται στους καταναλωτές. Το eshop δεν μπορεί πλέον να είναι ένας απλός κατάλογος προϊόντων, αλλά να προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία.
Δυστυχώς, η πανδημία του Covid-19 είναι ακόμη εδώ και εξέθεσε τις αδυναμίες τόσο κρατών όσο και επιχειρήσεων. Ήρθε και αποκάλυψε τα προβλήματα υποδομής. Από τη δημόσια υγεία μέχρι και τις υπηρεσίες μεταφορών ή και την διεκπεραίωση παραγγελιών από τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Άλλαξε το πώς αγοράζουμε τα καθημερινά προϊόντα και πώς συναλλασσόμαστε με τις δημόσιες υπηρεσίες και τις επιχειρήσεις. Οι καταναλωτές πλέον γίνονται απαιτητικοί, θέλουν διαθέσιμες όλες τις πληροφορίες άμεσα ώστε να πραγματοποιούν τις αγορές τους εύκολα χωρίς εκπλήξεις (out of stock ή καθυστερήσεις στην αποστολή). Με λίγα λόγια οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επενδύσουν στο να προσφέρουν υψηλού επιπέδου experience στον καταναλωτή.
Σχετικά με Γιώργος Καλαϊτζής
Είναι Co-Founder της EtherLogic. Μέσα από το ρόλο του βοηθάει επιχειρήσεις να έρθουν σε επαφή με νέες τεχνολογίες και να κατανοήσουν την δυναμική και τα πλεονεκτήματα τους. Μέσα από το blog θέλει να προσφέρει πληροφορίες για το Digital Marketing και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Μπορείτε να τον ακολουθήσετε στα Social Media Facebook - Twitter - Linkedin