Η πλατφόρμα Google Analytics είναι αδιαμφισβήτητα μια από τις πιο ισχυρές πλατφόρμες στον χώρο των analytics σήμερα. Το γεγονός ότι είναι δωρεάν, όπως οι περισσότερες υπηρεσίες της Google, την κάνει ακόμα πιο ελκυστική. Σε αυτό το άρθρο θα παρουσιάσουμε κάποια από τα βασικά στοιχεία που πρέπει κάποιος να γνωρίζει για να χρησιμοποιήσει την υπηρεσία.
To Google Analytics είναι μια πανίσχυρη εφαρμογή για την καταγραφή της επισκεψιμότητας ενός website (traffic tracking). Είναι πανεύκολη στην χρήση και είναι δωρεάν. Επίσης έχει τέλειο integration με άλλες εφαρμογές της Google όπως το AdWords και το AdSense.
Όταν συνδεθεί κάποιος στο λογαριασμό του το πρώτο που θα δει είναι η επισκόπηση κοινού. Στην κορυφή της αναφοράς παρουσιάζεται ένα γράφημα που δείχνει την επισκεψιμότητα του website κατά τον τελευταίο μήνα. Από το dropdown menu μπορούμε να επιλέξουμε και άλλες αναφορές με χρήσιμα στοιχεία (όπως μέσο όρο διάρκειας επίσκεψης καθώς και ποσοστό εγκατάλειψης) καθώς και να αλλάξουμε το χρονικό διάστημα της αναφοράς.
Στο γράφημα μπορoύμε να επιλέξουμε να εισάγουμε σχόλια σε συγκεκριμένες ημερομηνίες. Ας πούμε για παράδειγμα πως ξεκινάμε μια νέα διαφημιστική καμπάνια στο Adwords την 1η Σεπτεμβρίου. Μπορούμε να εισάγουμε ένα σχόλιο για την συγκεκριμένη ημερομηνία «π.χ. Αρχή καμπάνιας Adwords». Το σχόλιο αυτό εφεξής θα σημαδεύει το γράφημα την συγκεκριμένη ημερομηνία, έτσι θα μας βοηθήσει να το διαβάσουμε καλύτερα στο μέλλον όταν θα χρειαστεί να εξετάσουμε τα δεδομένα.
Στην αριστερή πλευρά τις σελίδας μπορούμε να δούμε την μπάρα πλοήγησης στην υπηρεσία. Μπορούμε επίσης να βρούμε επιπλέον αναφορές για τους επισκέπτες μας ή να βρούμε αναφορές για τις πηγές επισκεψιμότητας, το περιεχόμενο ή τις μετατροπές.
Διαβάστε ακόμα: Πως να καταλάβεις ότι το site σου θέλει ανανέωση
Η επισκόπηση του κοινού είναι η default αναφορά που εμφανίζεται μόλις κάποιος συνδεθεί στον λογαριασμό του. Σε αυτή την αναφορά βλέπουμε τον αριθμό των επισκεπτών, τον αριθμό των μοναδικών επισκεπτών, τις προβολές σελίδας, καθώς και τον μέσο όρο σελίδων ανά επίσκεψη. Επιπλέον μπορούμε να δούμε, τον μέσο όρο διάρκειας των επισκέψεων, το ποσοστό εγκατάλειψης καθώς και το ποσοστό νέων επισκέψεων. Εμφανίζεται επίσης και μια πίτα που συγκρίνει νέους επισκέπτες με επισκέπτες που έχουν επισκεφτεί ξανά την σελίδα μας.
Αυτή η αναφορά μας δίνει μια πολύ καλή πρώτη εικόνα για την επισκεψιμότητα της σελίδας μας. Υψηλός αριθμός σελίδων ανά επίσκεψη σε συνδυασμό με μεγάλη διάρκεια ανά επίσκεψη καθώς και μικρό ποσοστό εγκατάλειψης δείχνουν πως οι επισκέπτες μας βρίσκουν εξαιρετικά ενδιαφέρον το περιεχόμενο που μοιράζουμε.
Επιπλέον βλέπουμε πως υπάρχουν και κάποιες αναφορές για δημογραφικά στοιχεία, για το σύστημα που χρησιμοποίησαν οι επισκέπτες καθώς και πληροφορίες για τα κινητά. Από εκεί μπορούμε να δούμε την γλώσσα των επισκεπτών, την χώρα ή την περιοχή τους, την πόλη τους, τον browser που χρησιμοποιούν, το λειτουργικό τους σύστημα, τον τηλεπικοινωνιακό τους πάροχο καθώς και την ανάλυση της οθόνης τους. Οι πιο ισχυρές αναφορές εδώ είναι για τα δημογραφικά στοιχεία των επισκεπτών (οι αναφορές για το σύστημα καθώς και για τα κινητά είναι αναφορές που ενδιαφέρουν κυρίως σχεδιαστές και προγραμματιστές για τον σχεδιασμό ιστοσελίδων και λιγότερη αξία έχουν για τους διαφημιστές).
Μπορούμε να βρούμε αναλυτικότερες αναφορές για τα δημογραφικά επιλέγοντας αριστερά στην μπάρα πλοήγησης «Δημογραφικά στοιχεία». Εκεί μπορούμε να βρούμε αναλυτικά στοιχεία για την περιοχή και την γλώσσα των επισκεπτών μας. Υπάρχει αποτύπωση των στοιχείων σε έναν παγκόσμιο χάρτη. Ο χάρτης είναι διαδραστικός και μπορούμε να επιλέξουμε περιοχές και να εμφανιστούν ξεχωριστά τα δεδομένα ανά χώρα.
Η επόμενη αναφορά είναι η συμπεριφορά των επισκεπτών. Σε αυτή την αναφορά μπορούμε να δούμε συγκριτικά τους νέους με τους επανερχόμενους επισκέπτες, την συχνότητα και τις πρόσφατες παρουσίες καθώς και την αφοσίωση τους. Άνθρωποι οι οποίοι έχουν επισκεφτεί την σελίδα μας πάνω από δέκα φορές μπορούν να χαρακτηριστούν fans. Αυτοί είναι επισκέπτες πάνω στους οποίους μπορούμε να υπολογίζουμε όταν πρόκειται να κάνουμε promo για ένα νέο προϊόν ή μια υπηρεσία μας. Μπορούμε επίσης να δούμε και τις «μέρες από την τελευταία επίσκεψη» το οποίο μας δίνει μια εικόνα για το πόσο συχνά οι επισκέπτες επιστρέφουν στην σελίδα μας.
Η αναφορά αφοσίωσης εμφανίζει δύο βασικές μετρήσεις: την διάρκεια επίσκεψης και το βάθος σελίδας (πόσες σελίδες ο επισκέπτης μας είδε). Επισκέπτες που μένουν περισσότερο στο website μας και βλέπουν περισσότερες σελίδες είναι πιο αφοσιωμένοι. Το επιθυμητό είναι να έχουμε επισκέπτες που βλέπουν παραπάνω από μια σελίδα και ξοδεύουν στην σελίδα μας παραπάνω από μερικά δευτερόλεπτα. Αν αυτό δεν συμβαίνει θα μας το πουν οι αναφορές.
Οι τελευταίες δυο αναφορές στο τμήμα του κοινού είναι στατιστικά για την τεχνολογία και τα κινητά. Για όσους ασχολούνται με το marketing σελίδων αυτές οι δυο μετρήσεις δεν έχουν ιδιαίτερη αξία. Είναι όμως χρήσιμο να τα παρακολουθούμε και να βεβαιωθούμε ότι το website μας λειτουργεί άψογα σε όλα τα περιβάλλοντα.
Διαβάστε ακόμα: Responsive Web Design – Για να «παίζει» το site σου παντού
Είναι επίσης χρήσιμο να μελετήσουμε αυτά τα στοιχεία όταν ετοιμάζόμαστε να επανασχεδιάσουμε το website μας. Αν έχουμε υψηλό ποσοστό επισκεπτών που χρησιμοποιούν παλαιότερα τεχνολογικά μέσα, πρέπει να σιγουρευτούμε πως οι νέες σελίδες θα είναι συμβατές με τα συστήματα τους. Πρέπει να δίνουμε σημασία και στα trends που δημιουργούνται. Εάν για παράδειγμα παρατηρήσουμε πως αυξάνεται ραγδαία η επισκεψιμότητα τις σελίδας μας από mobile συσκευές τότε πρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο να δημιουργήσουμε μια έκδοση του website μας για mobiles, ακόμα και αν πρόκειται για μικρούς αριθμούς σε απόλυτες τιμές.
Η επισκόπηση των πηγών επισκεψιμότητας της σελίδας μας είναι ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια της ανάλυσής μας. Μας ενημερώνει από πού πηγάζουν οι επισκέπτες του site μας. Έτσι μπορούμε να αξιολογήσουμε το SEO μας, τα εισερχόμενα links μας, καθώς και τις διαφημιστικές μας καμπάνιες όπως π.χ. του AdWords. Μας ενημερώνει επίσης για τις αδυναμίες μας. Ιδανικά, το κοινό μας προέρχεται από μια πληθώρα πηγών και όχι από μια μόνο γιατί πολύ απλά δεν έχουμε έλεγχο στις πηγές μας. Αν για παράδειγμα το 80% των επισκεπτών προέρχεται από τα οργανικά αποτελέσματα στην Google και ξαφνικά η ίδια η Google αποφασίσει να αλλάξει τον αλγόριθμο αναζητήσεων και το site μας από 1ο εμφανίζεται 20ό τότε θα έχουμε σοβαρή μείωση στην επισκεψιμότητα της σελίδας μας. Αν όμως αυτό το κομμάτι αναλογεί στο 40% των επισκεπτών μας, τότε είναι ευκολότερο να καλύψουμε αυτή την μείωση με κάποιες ενέργειες (πχ.να τρέξει μια επιπλέον καμπάνια στο AdWords).
Μια από τις σημαντικότερες αναφορές στις πηγές είναι οι αναφορές λέξεων κλειδιών. Αυτές είναι χρήσιμες καθώς δείχνουν πως αναζητούν και βρίσκουν την σελίδα μας στις μηχανές αναζήτησης. Το Google Analytics όχι μόνο εντοπίζει ποια είναι τα κορυφαία keywords που οδηγούν επισκέπτες στην σελίδα μας αλλά εντοπίζουν όλα τα keywords που χρησιμοποιήθηκαν. Αυτή την αναφορά μπορούμε να την βρούμε στο τμήμα βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης. Εκεί μπορούμε επίσης να βρούμε ποιες είναι οι σελίδες του site στις οποίες καταλήγουν οι επισκέπτες (σελίδες προορισμού) καθώς και από ποια μηχανή αναζήτησης έχουν προέλθει. Τέλος μπορούμε να συγκρίνουμε την πληρωμένη διαφήμιση με την οργανική εμφάνιση στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Εδώ μπορούμε να βρούμε και εκτενείς αναφορές για το traffic που δημιουργήθηκε από τις διαφημίσεις μας στο Adwords, τις λέξεις κλειδιά, τις σελίδες προορισμού και άλλα χρήσιμα στοιχεία. Αυτές οι αναφορές δείχνουν τον αριθμό των επισκεπτών που δημιουργήθηκαν, τον αριθμό των σελίδων ανα επίσκεψη, τον χρόνο που ξοδεύτηκε στην σελίδα, το ποσοστό νέων επισκεπτών, το ποσοστό εγκατάλειψης, την συνολική επίτευξη στόχων και το έσοδο που δημιουργήθηκε. Οι δύο τελευταίες μετρήσεις είναι και οι πιο χρήσιμες καθώς δείχνουν πόσα έσοδα δημιουργήθηκαν και πόσες μετατροπές επιτεύχθηκαν.
Στην επισκόπηση του περιεχομένου, το γράφημα αναπαριστά τις προβολές της σελίδας αντί για τον αριθμό των επισκεπτών. Έτσι παρατηρούμε πως ο αριθμός αυτός είναι πολύ μεγαλύτερος από τον αριθμό των επισκέψεων. Παρατηρούμε επίσης πως καταγράφονται οι προβολές σελίδας καθώς και οι μοναδικές προβολές σελίδας. Η διαφορά είναι πως μια προβολή καταγράφεται κάθε φορά που η σελίδα φορτώνει (πχ σε κάθε refresh της σελίδας καταγράφεται και μια προβολή) ενώ η μοναδιαία προβολή καταγράφεται σε κάθε επίσκεψη.
Σε αυτό το τμήμα μπορείτε να δούμε και στοιχεία για τα έσοδα από το AdSense (αν το χρησιμοποιούμε).
Άλλες αναφορές που περιλαμβάνονται στο τμήμα περιεχομένου, αφορούν μια πιο ενδελεχή εξέταση των σελίδων του site μας. Σελίδες που προβλήθηκαν, σελίδες προορισμού καθώς και σελίδες εξόδου. Δίνουμε σημασία στις σελίδες εξόδου καθώς μπορούν να καταδείξουν προβληματικές σελίδες στο site μας ιδιαίτερα αν πρόκειται για εμπορική ιστοσελίδα ή eshop.
Διαβάστε ακόμη: Ποιά είναι τα βασικά είδη ιστοσελίδων;
Είναι καλή πρακτική το να ελέγχουμε περιοδικά την ταχύτητα του site μας για να σιγουρευτούμε πως δεν υπάρχουν σελίδες που φορτώνουν αργά. Οι αργές σελίδες μπορούν να αποθαρρύνουν ένα χρήστη από το να συνεχίσει να σερφάρει στο website μας και να το οδηγήσουν στο να μας εγκαταλείψει.
Οι υπόλοιπες αναφορές είναι εξαιρετικά εξεζητημένες και τεχνικές και δεν μας είναι ιδιαίτερα χρήσιμες.
Ο τομέας των μετατροπών χωρίζεται σε δύο κύριες κατηγορίες: τους στόχους και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Μπορούμε να έχουμε ως τέσσερις ομάδες στόχων. Η κάθε ομάδα μέχρι πέντε ξεχωριστούς στόχους. Αυτό είναι αρκετά χρησμό για την παρακολούθηση διαφορετικών ειδών ενεργειών σε μια ιστοσελίδα.
Υπάρχουν 4 είδη στόχων. Επιλέγουμε ανάμεσα σε σελίδα προορισμού, χρόνο που ξοδεύτηκε στο site, αριθμό σελίδων ανά επίσκεψη ή κάποιο άλλο event. Μια καλή πρακτική είναι απλά να χρησιμοποιούμε κάποιες σελίδες που θέλουμε να καταλήξουν οι επισκέπτες μας. Μια τέτοια σελίδα μπορεί να είναι απλά μια που λέει ευχαριστώ σε κάποιον που έβαλε μια παραγγελία ή που εγγράφηκε στο newsletter μας. Η θα μπορούσε να είναι μια σελίδα με τα στοιχεία επικοινωνίας μας.
Για να δημιουργήσουμε έναν στόχο, απλά επιλέγουμε σε ποιο γκρουπ θέλουμε να ανήκει, του δίνουμε όνομα και διαλέγουμε το είδος του. Μας παρέχονται διαφορετικές επιλογές για τους τέσσερις αυτούς τύπους στόχων.
Η μετατροπή στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι αρκετά πιο σύνθετη και απαιτεί εισαγωγή νέου κώδικα στην ιστοσελίδα σας. Αυτό υπερβαίνει τους σκοπούς αυτού του οδηγού και θα το παραλείψουμε.
Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του Google Analytics είναι η δυνατότητα δημιουργίας αναφορών προσαρμοσμένων στις ανάγκες μας. Οι προσαρμοσμένες αναφορές μας επιτρέπουν να φιλτράρουμε τα αποτελέσματα βασισμένοι σε παράγοντες και μετά να δούμε τις μετρήσεις που έγιναν.
Εσείς χρησιμοποιείτε Google analytics; Πείτε μας την γνώμη σας ή την εμπειρία σας πάνω στο θέμα καταθέτοντας ένα σχόλιο;
G.K. @ EtherLogic
Hashtags: #etherlogic #google #analytics #traffic #monitoring