Κάθε μοντέρνα επιχείρηση πρέπει να έχει online παρουσία και πρώτο βήμα για αυτό είναι η δημιουργία μιας ιστοσελίδας. Από εκεί και πέρα είναι απαραίτητη η προώθηση του website μας έτσι ώστε να μας βρει το κοινό μας. Αφού μας βρει λοιπόν πρέπει να μετρήσουμε πόσοι ενδιαφέρθηκαν για το περιεχόμενο του site μας και τι ακριβώς έπιασε περισσότερο στις προωθητικές μας κινήσεις.
Ένα από τα πιο δυνατά εργαλεία για να το πετύχουμε αυτό είναι το γνωστό Google Analytics με το οποίο μπορούμε να κάνουμε τις κατάλληλες αλλαγές στην ιστοσελίδα μας και στις καμπάνιες μας έτσι ώστε να βελτιστοποιήσουμε την online παρουσία μας. Ωστόσο πρόκεται για μια υπηρεσία της Google που για πολλούς μπορεί να φανεί “επιστήμη”.
Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να σας δώσουμε κάποιες μικρές συμβουλές για τα Google Analytics για να καλύψουμε κάποιες ερωτήσεις για νέους αλλά και για έμπειρους χρήστες.
Διαβάστε ακόμα: Μήπως ήρθε η ώρα να ανανεώσετε το εταιρικό σας website;
Προαπαιτούμενο για όλες τις υπηρεσίες της Google είναι να έχουμε ένα λογαριασμό στη Google (gmail account). Γενικώς καλό είναι για να ακολουθούμε μια συγκεκριμένη ορολογία να αλλάξουμε τη γλώσσα του περιβάλλοντος της Google στα αγγλικά (αν δεν είναι ήδη). Για αρχή λοιπόν πηγαίνουμε στο Accounts settings page του Google λογαριασμού μας και επιλέγουμε τη καρτέλα Γλώσσα και στο πεδίο γλώσσα διαλέγουμε English. Οι αλλαγές θα περαστούν σύντομα, καλό είναι να κάνετε ένα “reboot” στο browser σας καθαρίζοντας της cache και τα cookies.
Επισκεφτόμαστε τη σελίδα των Google Analytics και φτιάχνουμε το account μας (access google analytics). Στην ουσία συσχετίζουμε το λογαριασμό μας με μια ιστοσελίδα και ορίζουμε ποιοι θα έχουν πρόσβαση στις αναφορές του google analytics. Από εκεί και πέρα η υπηρεσία μας δίνει ένα κομμάτι κώδικα (tracking code) το οποίο πρέπει να ενσωματώσουμε στη σελίδα μας. Η ενσωμάτωση γίνεται σε ανοιχτές πλατφόρμες (joomla, wordpress, drupal, κ.τ.λ.) με ειδικά extentions (plugins-modules) ενώ σε απλές ιστοσελίδες πρέπει απλά να προσθέσουμε το tracking code πρίν το σημείο </head>
στο κώδικα της σελίδας μας.
Στις αναφορές των Google Analytics βλέπουμε στην ουσία όλη τη κίνηση (traffic) που περνάει από την ιστοσελίδα μας, τους επισκέπτες μας δηλαδή και πώς συμπεριφέρονται. Όλη αυτή τη ροή πρέπει να την κατανοήσουμε έτσι ώστε να δούμε τι είναι καλύτερο για να πετύχουμε τους στόχους μας που ανάλογα με το τύπο ιστοσελίδας μπορεί να είναι να κατευθύνουμε το χρήστη σε ένα click, μια αναδημοσίευση, μια αγορά κ.τ.λ. Για αρχή πρέπει να κατανοήσουμε πώς έφτασαν στη σελίδα μας οπότε θα δούμε τα είδη του traffic:
Διαβάστε ακόμα: Διαγωνισμοί στο Facebook – Κανόνες
Πρόκεται για ένα εργαλείο της Google που επιτρέπει να “μαρκάρουμε” κάθε μας link στις καμπάνιες μας. Για το πετύχουμε αυτό πηγαίνουμε στη σελίδα του Google URL Builder και συμπληρώνουμε τα πεδιά ανάλογα τη καμπάνια μας. Έστω λοιπόν ότι θέλουμε να στείλουμε ένα email το οποίο ενημερώνει το κοινό μας για τα νέα προϊόντα μας. Χρησιμοποιούμε το url builder για να μαρκάρουμε τα links του email μας. Συγκεκριμένα:
Πατώντας submit το url builder μας παρέχει με ένα link το οποίο το χρησιμοποιούμε αντί το από μας link.
Αν ας πούμε σε μια email καμπάνια που το περιεχόμενο έχει το logo μας και θέλουμε να μαρκάρουμε το link (http://www.etherlogic.gr/) θα βάζαμε στη θέση του:
http://www.etherlogic.gr/?utm_source=promotionalemail&utm_medium=logo&utm_campaign=emailcampainseptember
Κατά συνέπεια στα Google Analytics θα μπορούσαμε να καταλάβουμε ότι κάποιος έφτασε στην σελίδας μας από τη καμπάνια “emailcampainseptember”. Φανταστείτε πόσο αξίζει να μπορείτε να βγάλετε συμπεράσματα για ποιο από τα προϊόντα σας ή υπηρεσία τράβηξε το περισσότερο ενδιαφέρον.
Αντίστοιχης λογικής με το google url builder είναι το event tracking των google analytics. Ενώ το URL Builder μας δείχνει πώς έφτασε ο χρήστης στο site μας, το event tracking μας δείχνει πιο αναλυτικά πώς συμπεριφέρθηκε όσο ήταν στη σελίδα μας. Γενικώς υπάρχει χώρος μέσα στο Google Analytics (Behaviour) που μας δείχνει πώς κινήθηκε ο επισκέπτης (ποιες σελίδες επισκέφτηκε, από ποια σελίδα έφυγε από το site μας) αλλά για ακόμα μεγαλύτερη ανάλυση βοηθά το Event Tracking.
Με ειδικό κώδικα μαρκάρουμε συσκεκριμένα σημεία στο site μας και μπορούμε να αναγνωρίσουμε πράγματα όπως πόσες φορές πατήθηκε ένα κουμπί, πόσες φορές κατεβάσαν οι χρήστες ένα αρχείο σας, πόσες φορές έπαιξε ένα video που έχετε στην ιστοσελίδα σας κ.τ.λ.
Με αυτό κομμάτι κώδικα μπορούμε για παράδειγμα να μετρήσουμε πόσες φορές ο επισκέπτης έπαιξε το video που έχουμε στη σελίδα μας.
Οι παραπάνω συμβουλές για τα Google Analytics βοηθούν έτσι ώστε να κάνουμε ακόμα πιο συγκεκριμένες και λεπτομερείς τις αναφορές μας. Από την άλλη πολλές φορές στα reports μας υπάρχουν δεδομένα που αλλοιώνουν τα πραγματικά στοιχεία και μας οδηγούν σε λάθος συμπεράσματα.
Καλώς ή κακώς (ανά περίπτωση πάντα) στις ιστοσελίδες μας δημιουργείται traffic όχι από ανθρώπους αλλά από scrapers, bots, και άλλα web spiders, μηχανισμούς δηλαδή που για διάφορους λόγους μπαίνουν στα sites μας. Αυτοί οι μηχανισμοί εφόσον δεν είναι πραγματικοί χρήστες χαλάνε τις αναφορές των google analytics και μας αποτρέπουν από το να βγάλουμε ακριβή συμπεράσματα. Πολλές φορές έχουμε δει στα reports μας ότι υπάρχουν επισκέψεις που έχουν χρονική διάρκεια 0 δευτερολέπτων και bounce rate 100%. Τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό;
Πρώτα απ’ όλα στο λογαριασμό μας στο google analytics πάμε στη καρτέλα admin και στη συνέχεια επιλέγουμε το view settings στη καρτέλα view. Εκεί τσεκάρουμε το Exclude all hits from known bots and spiders και αποθηκεύουμε τις ρυθμίσεις μας.
Στη συνέχεια όπως είμαστε επιλέγουμε από αριστερά το Filters και δημιουργούμε φίτρα που αποτρέπουν το Google Analytics να μετράει επισκέψεις που προέρχονται από συγκεκριμένα sites. Τα sites αυτά τα βρίσκουμε από τις αναφορές μας, πρόκειται για αυτά που στέλνουν μηχανισμούς που μένουν στο site μας 0 δευτερόλεπτα και έχουν Bounce Rate 100%. Πριν τα φιλτράρουμε κάνουμε φυσικά έρευνα στο google για να δούμε αν βοηθούν το site μας αυτοί οι μηχανισμοί ή όχι.
Ένα άλλο φίλτρο που θα μπορούσατε να δημιουργήσετε είναι αυτό που αποτρέπει το Google Analytics να υπολογίζει επισκέψεις από συγκεκριμένες IP. Αν για παράδειγμα θέλετε να μην υπολογίζονται οι δικές σας επισκεψεις στο site σας αλλά μόνο των πελατών σας τότε φιλτράρετε τους δικούς σας υπολογιστές.
Τέλος εξίσου σημαντικό για καλύτερες αναφορές είναι να ορίσουμε τους στόχους της ιστοσελίδας μας. Τι θέλουμε δηλαδή να κάνει ο χρήστης στην ιστοσελίδα μας. Να κάνει μια αγορά, να κατεβάσει ένα pdf, να φτάσει στη contact page μας, να μείνει αρκετή ώρα και να σερφάρει στα άρθρα μας κ.τ.λ.
Αυτό το ορίζουμε στο Google Analytics έτσι ώστε να μπορεί να το υπολογίσει σα ξεχωριστεί παράμετρο και κατα συνέπεια εμείς να μπορούμε να αναλύσουμε καλύτερα τα δεδομένα μας.
Όπως είμασταν στα filters επιλέγουμε από αριστερά τα Goals, στη συνέχεια “New Goal” και στη συνέχεια ακολουθώντας τα βήματα του οδηγού ορίζουμε τους στόχους μας. Ή επιλέγουμε μια περίπτωση από τα πρότυπα που έχει ήδη ή φτιάχνουμε μια δική μας επιλέγοντας custom. Στη παρακάτω εικόνα έχουμε επιλέξει να μετράει το Google Analytics πόσοι φτάσαν στη contact page μας.
Γενικώς το Google Analytics είναι αχανές εργαλείο, έχει φοβερές δυνατότητες και θέλει βιβλίο για να τις καταγράψουμε όλες. Υπάρχει το Ecommerce Analytics ώστε κάθε πώληση να περνάει και με την αξία του προϊόντος μέσα στις αναφορές, υπάρχει η δυνατότητα του Remarketing, το Segmentation, η σύνδεση με Adwords και ένα σωρό άλλες. Μη πτοείστε, ξεκινήστε με τα βασικά, μετρήστε το traffic της σελίδας σας, βγάλτε τα συμπεράσματά σας και κάντε τις απαραίτητες αλλαγές για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα!
Σπύρος Μυγδάνης
Σχετικά με Spyros Mygdanis
Co-founder της EtherLogic και Web-Mobile Developer. Δημιουργεί και επιμελείται το περιεχόμενο του blog της EtherLogic και προγραμματίζει τη δημοσίευση άρθρων για θέματα που αφορούν το Internet Marketing. Στόχος του να κάνει γνωστές τις δυνατότητες της διαδικτυακής διαφήμισης ώστε να βοηθήσει τους ανθρώπους στη δημιουργία και προώθηση της ιστορίας, της ιδέας τους ή της εταιρίας τους online!