Το Facebook έφερε επανάσταση στον τρόπο που επικοινωνούμε, δίνοντας παράλληλα τεράστια ώθηση στο internet marketing. Έκτοτε, το Facebook πολλοί εμιμήθηκαν. Άλλοι προσπάθησαν να διαφοροποιηθούν από αυτό, χωρίς επιτυχία. Ας δούμε τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις social media που προσπάθησαν ή προσπαθούν να εδραιωθούν στην αγορά.
Το Ello ξεκίνησε τη βραχύβια(;) ζωή του τον Μάρτιο του 2014. Το Φθινόπωρο εκείνης της χρονιάς το hype του βρισκόταν στο ζενίθ, με τα δημοσιεύματα του ειδικού τύπου να κάνουν λόγια για μια πολλά υποσχόμενη εναλλακτική στο Facebook, ένα κοινωνικό δίκτυο χωρίς διαφημίσεις που θα προάγει την επικοινωνία χωρίς να “φακελώνει” τους χρήστες.
Τελικά η πράξη ήταν διαφορετική από τη θεωρία. Το interface του Ello ήταν άδειο, τα τεχνικά προβλήματα αρκετά, ενώ για να γίνεις χρήστης αρχικά έπρεπε να δεχτείς πρόσκληση από ένα ήδη εγγεγραμμένο μέλος. Αποτέλεσμα;
Το Ello επιχείρησε πρόσφατα να επανασυστηθεί στο κοινό, παίζοντας το χαρτί του…δημιουργού. Στον θώκο του CEO ανήλθε νέο πρόσωπο. Ο Todd Berger επιχείρησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις σε σχέση με την ασθενική πολιτική εταιρικής επικοινωνίας που ασκούσε μέχρι πρότινος το δίκτυο, επιχειρώντας να επανασυστήσει το Ello ως ένα μέσο προώθησης της καλλιτεχνικής έμπνευσης και δημιουργίας.
Διαβάστε ακόμα: Shared Hosting Server – Υπέρ και κατά
Όταν κάποιος διαβάσει το μανιφέστο του μέσου κοινωνικής δικτύωσης με το ελληνικό όνομα, το πιθανότερο είναι να σκεφτεί: “ αυτή την προσπάθεια αξίζει να στηριχτεί”. Το Diaspora ήταν κατά κάποιο τρόπο ένας προφήτης της…χιονοστιβάδας αποκαλύψεων που έφερε στη δημοσιότητα ο Edward Snowden. Ήτοι, συστημαιτική παρακολούθηση πολιτών μέσω email, εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης και δημοφιλών εφαρμογών επικοινωνίας. Ξεκίνησε ως ένα project φοιτητών του τμήματος επιστήμης μαθηματικών του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης με σκοπό να δημιουργηθεί ένα αποκεντρωμένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς ιδιοκτήτες, χωρίς διαφημίσεις και με σκοπό να προστατεύεται η ιδιωτικότητα των χρηστών στον μέγιστο βαθμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Diaspora project ανέβηκε στη δημοφιλή πλατφόρμα crowdfunding Kickstarter, συγκεντρώνοντας μάλιστα το ποσό ρεκόρ των 200.000 δολαρίων και ξεπερνώντας κατά πολύ τον αρχικό του στόχο. Μεταξύ των χρηματοδοτών μάλιστα ήταν και ο CEO του βασιλιά των social media Mark Zuckerberg. Kράτα τους φίλους σου κοντά και τους εχθρούς σου πιο κοντά, λένε…
Πολλά έχουν γραφτεί και ειπωθεί για την αποτυχία του Diaspora να φθάσει στην επιτυχία. Κάποια ισχυρίζονται ότι ο συνιδρυτής του project, Ilya Zhitomirskiy αποτελούσε τον ιθύνοντα νόα και την ψυχή του δημιουργήματος. Ο αιφνίδιος θάνατός του το 2011 λένε, έβλαψε ανεπανόρθωτα το φιλόδοξο εγχείρημα. Η αλήθεια είναι ότι η αρχική σύλληψη είχε θέση τον πήχη τόσο ψηλά που το Diaspora έπεσε θύμα όλων όσων ευαγγελιζόταν. Το Diaspora έμοιαζε περισσότερο με κάτι που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, για την ακρίβεια απείχε πολύ από το να χαρακτηριστεί ως end product.
Ανήμπορο να φτάσει εκεί που οι υποστηρικτές του περίμεναν, παρέμεινε μια εναλλακτική των πιο “ψαγμένων” χρηστών social media με μερικούς εκατοντάδες χιλιάδες ενεργούς χρήστες. Μια επιλογή των αρνητών της μάζας, των ιδεαλιστών. Μόνο που έτσι ο μέσος χρήστης παρέμεινε ευσεβής πόθος για την πλατφόρμα, ενώ αρκετές παρόμοιες προσπάθειες έκαναν μετέπειτα την εμφάνισή τους, αποδυναμώνοντας ακόμα περισσότερο το φερόμενο ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Diaspora.
το Vero αποτελεί το πιο πρόσφατο πόνημα – επίδοξο ανταγωνιστή του Facebook, έχοντας γεννηθεί το 2015. Διαφημίζεται ως το “αληθινό” μέσο, όπως υποδηλώνει και το όνομά του. Ο ιδρυτής του, δισεκατομμυριούχος Ayman Hariri, γιος του δολοφονηθέντα πρώην πρωθυπουργού του Λιβάνου Rafic Hariri, ισχυρίζεται ότι το Vero δεν κατασκοπεύει τους χρήστες του. Δεν ενσωματώνει αλγορίθμους που επιβάλλουν στον χρήστη τι περιεχόμενο θα δει, δεν τον βομβαρδίζει με διαφημίσεις και δε θέλει να μετατραπεί σε εθισμό αλλά σε…συνήθεια. (τι θέλει να πει άραγε ο ποιητής;). Βασική του διαφορά με το Facebook η απουσία διαφημίσεων με την απαίτηση όμως μιας συνδρομής, που πάντως ακόμα δεν έχει ενεργοποιηθεί.
Αυτές τις μέρες το μέσον απολαμβάνει τα πέντε λεπτά δημοσιότητάς του, καθώς βρίσκεται μεταξύ των δημοφιλέστερων εφαρμογών social media και μη για κατέβασμα στα smartphones. Πρόσφατα μάλιστα ξεπέρασε το ορόσημο του ενός εκατομμυρίου χρηστών. Σε μια έξυπνη κίνηση και προσπαθώντας να εκμεταλλευτεί το momentum, το Vero ανακοίνωσε ότι διατηρεί την πλατφόρμα ανοιχτή στους χρήστες μέχρι νεωτέρας, καθώς προσεχώς θα ανακοινωθεί συνδρομή που εικάζεται ότι θα ανέρχεται σε μερικά δολάρια το μήνα.
Εν αντιθέσει με τα 2 ανωτέρω μέσα, φαίνεται ότι ακόμα η μάχη που δίνει για να μπει για τα καλά στις συνειδήσεις των απανταχού χρηστών είναι εν εξελίξει. Τεχνικά μοιάζει να λειτουργεί αρκετά καλύτερο σε σχέση με αποτυχημένες προσπάθειες του παρελθόντος και σε ορισμένες περιπτώσεις αντιγράφει έξυπνα το Facebook. Αρκεί όμως αυτό για να τα καταφέρει; Άλλωστε είναι πολύ διαφορετικό να αποκτήσεις μια ευρεία βάση χρηστών έστω και βραχυπρόθεσμα και εντελώς άλλη συζήτηση κατά πόσο θα έχεις κάτι το βιώσιμο, ζητώντας από τους χρήστες σου να πληρώνουν γι’ αυτό.
Το χτίσιμο μιας δυνατής εταιρικής ταυτότητας και η κατ’ αντιστοιχία βελτίωση της εμπορικής απήχησής της καθώς και η προσέλκυση νέου παλατολογίου περνά μέσα από τη βαθιά κατανόηση του τρόπου λειτουργίας των social media. Στην Etherlogic είμαστε λάτρεις τη τεχνολογίας και παθιασμένοι χρήστες των social media. Χαρά μας να συνεισφέρουμε με το πάθος, την έμπνευση και τη γνώση μας στην ενδυνάμωση της online κοινότητας της επιχείρησής σας.
Αν θέλετε να μείνετε ενημερωμένοι με όλα όσα αφορούν το internet marketing, γραφτείτε τώρα στο Newsletter της EtherLogic. Αν χρειάζεστε βοήθεια για να προωθήσετε την εταιρεία σας στο διαδίκτυο, επικοινωνήστε μαζί μας!Αντώνης Ανδρονικάκης @ EtherLogic
Σχετικά με Antonis Andronikakis
Community Manager στην EtherLogic, με πολυετή πείρα ως συντάκτης τεχνολογίας σε έγκυρα διαδικτυακά μέσα, προσφέρει συμβουλευτική σε Social Media Marketing και Content. Mεράκι του να βοηθά τους συνεργάτες του να επωφελούνται από δυναμικό και εξειδικευμένο περιεχόμενο που θα χτίσει δυνατά online communities και ελκυστικά internet brands.
Hashtag: #social media #social media marketing #facebook