Με το ηλεκτρονικό εμπόριο να αποτελεί πλέον μια καλά εδραιωμένη και αναπτυσσόμενη αγορά, οι τεχνολογικές εξελίξεις απαιτούν να στρέψουμε το βλέμμα εκεί όπου γράφεται το μέλλον του. Σύμφωνα με τις περισσότερες εκτιμήσεις, η ραγδαία διείσδυση των φορητών συσκευών και μία σειρά από άλλες εξίσου σημαντικές παραμέτρους, προδιαγράφουν την ισχυροποίηση του m-commerce και στη χώρα μας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η πρόσβαση στο Internet το 2014 μέσω mobile συσκευών, αναμένεται να ξεπεράσει την αντίστοιχη μέσω PC ή laptop. Το 76% των Ελλήνων χρηστών smartphone δεν φεύγουν ποτέ από το σπίτι χωρίς αυτό, ενώ το 43% θα προτιμούσε να εγκαταλείψει την τηλεόραση παρά το smartphone. Από την άλλη πλευρά, ο τζίρος του B2C ηλεκτρονικού εμπορίου υπολογίζεται για το 2013 σε πάνω από 3,5 δισ. ευρώ. Αυτά τα δύο μαζί, η αγάπη των χρηστών για τις mobile συσκευές και η εμφανής δυναμική του ηλεκτρονικού εμπορίου, καθιστούν σαφέστατη τη σημαντική προοπτική του m-commerce.
Το e-commerce αποτελεί μία τεράστια βιομηχανία, αξίας 825 δισ. ευρώ παγκοσμίως, η οποία αναπτύσσεται κατά 20% ετησίως. Πάνω από το 1/3 του ηλεκτρονικού εμπορίου πραγματοποιείται στην Ευρώπη, όπου το cross-border εμπόριο αντιπροσωπεύει σήμερα το 9% των online πωλήσεων και εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 32 δισ. ευρώ το 2013. Στην Ελλάδα, όπως προαναφέρθηκε, ο τζίρος του B2C ηλεκτρονικού εμπορίου υπολογίζεται για το 2013 σε πάνω από 3,5 δισ. ευρώ, εμφανίζοντας σύμφωνα με εκτιμήσεις το δεύτερο μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρώπη. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το m-commerce γνωρίζει σημαντική ανάπτυξη, η οποία για το 2013 εκτιμάται σε ποσοστό 50%, με 1 στους 7 καταναλωτές να έχουν ολοκληρώσει μία συναλλαγή retail στο κινητό τους τηλέφωνο σε διάστημα μίας εβδομάδας, σύμφωνα με έρευνα της comScore.
Σύμφωνα με την έρευνα, ο αριθμός των χρηστών smartphones που πραγματοποίησαν μία συναλλαγή μέσω κινητού τηλεφώνου στις 5 ηγετικές ευρωπαϊκές αγορές για το m-commerce (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Μ. Βρετανία), αυξήθηκε από το 31,8% στο 42%. Αυτό αντιπροσωπεύει το 20% όλων των κατόχων smartphone συσκευής που έχουν πρόσβαση σε online λιανέμπορους και applications μέσω της συσκευής τους και επίσης αφορά σε αύξηση 2,8%, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Ανά κατηγορία αγορών, η δημοφιλέστερη είναι η ένδυση και τα αξεσουάρ καθώς σε σχετικές αγορές προχώρησε το 5,4% των χρηστών smartphone, ακολουθούν οι ηλεκτρονικές και οι λευκές συσκευές (3,8%), τα βιβλία (3,8%), τα εισιτήρια (3,4%) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (2,6%).
Στην Ελλάδα, όπως μας αναφέρει ο Παναγιώτης Γκεζερλής, CEO της Convert Group, η εικόνα του m-commerce διαφοροποιείται ανάλογα με τον κλάδο. Οι κλάδοι travel και food-ordering πάνε ιδιαίτερα καλά και αυξάνουν ραγδαία τα mobile conversions τους. Τα online φαρμακεία έχουν επίσης πολύ καλή απόδοση, γιατί τα προϊόντα τους διαφημίζονται έντονα στην τηλεόραση και οι καταναλωτές κάνουν άμεσα και εύκολα χρήση της κινητής τους συσκευής για παραγγελιοδοσία. «Και ας μην ξεχνάμε το taxi-beat, που, πλέον με την πληρωμή κατ’ ευθείαν μέσω mobile εφαρμογής και πιστωτικής κάρτας, θεωρείται ισχυρός παίκτης του m-commerce. Και τέλος, το mobile gaming», καταλήγει ο ίδιος.
Διαβάστε ακόμα: Εργαλείο για τις online αγορές οι φορητές συσκευές και τα social media
Ερευνητικά δεδομένα που να εστιάζουν συγκεκριμένα στον Έλληνα καταναλωτή σε σχέση μόνον με το m-commerce δεν υπάρχουν διαθέσιμα, ωστόσο, δύο έρευνες του Eltrun του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, δίνουν πολύτιμα σχετικά στοιχεία. Τις έρευνες «Ετήσια έρευνα για τα ηλεκτρονικά καταστήματα 2013-2014» και «ετήσια έρευνα ηλεκτρονικού εμπορίου 2013-2014», παρουσίασε στο τελευταίο συνέδριο Distance Selling & E-Commerce η Κατερίνα Πραματάρη, Επίκουρη Καθηγήτρια του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστημονική υπεύθυνη της ερευνητικής ομάδας Eltrun-Score.
Όπως δείχνει η έρευνα, οι Έλληνες «εξοικειώνονται» ταχύτατα με το multi-channel και omni-channel λιανεμπόριο, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα κανάλια για να συλλέξουν πληροφορίες αλλά και για να πραγματοποιήσουν την αγορά τους. Τα περίπου 2,5 εκατ. Ελλήνων on-line αγοραστών, διαθέτουν 5,5 χρόνια εμπειρίας on-line αγορών (το 18% ξεκίνησε το 2013). Το 30% των συνολικών τους B-C αγορών γίνονται μέσω Internet και το 40% αναμένεται να αυξήσει τις on-line αγορές το 2014. Ένα ποσοστό 50% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα, δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν συχνά συνδυασμό φυσικών και ψηφιακών καναλιών για πληροφόρηση και αγορά, ένα 69% μόνο για αναζήτηση πληροφοριών και ποσοστό 26% μόνον για αγορά.
Πόσο σημαντικά όμως θεωρούν οι Έλληνες καταναλωτές τα εναλλακτικά κανάλια επικοινωνίας για την αγορά προϊόντος από το φυσικό κατάστημα; Ποσοστό 24% θεωρεί πολύ έως πάρα πολύ σημαντική την ύπαρξη mobile έκδοσης του ηλεκτρονικού καταστήματος και το 23% την ύπαρξη mobile application καταστήματος σε κινητό ή tablet. Σημαντικό επίσης εύρημα, είναι το γεγονός ότι ένα ποσοστό 17%, χρησιμοποιεί κινητές συσκευές για να συνδεθεί στο Internet, κάνοντας ψώνια στην αγορά.
Διαβάστε ακόμα: Ραγδαία αύξηση των online αγορών στη χώρα μας
Ο Malcolm Pinkerton, Research Director, e-Commerce της Planet Retail, ήταν ένας εκ των keynote ομιλητών στο 5th Distance Selling & E-Commerce Conference. Τα ερευνητικά δεδομένα που παρουσίασε αφορούν στις διεθνείς αγορές και δεν εξειδικεύονται στην Ελλάδα, παρουσιάζουν όμως ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως προς τη διαμόρφωση των συνηθειών των χρηστών mobile συσκευών στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Εξάλλου, η διεθνής εμπειρία είναι ο τόπος στον οποίο η ελληνική αγορά στρέφεται για να αντλήσει έμπνευση και να «δει» τις εξελίξεις που έρχονται. Εξετάζοντας 10 αγορές-κλειδιά στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο Pinkerton τόνισε ότι το online αποσπά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο από τη συνολική καταναλωτική δαπάνη.
Σήμερα, το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 5%, με προοπτική να φθάσει το 10% ως το 2019. Στη διαδικασία αυτή, η ψηφιακή τεχνολογία θεωρείται «επιταχυντής» της μεταφοράς δαπάνης από τον φυσικό, στον online κόσμο. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο κόσμος θα βιώσει στα επόμενα χρόνια την «έκρηξη» του «e» και «m» commerce, η οποία θα αλλάξει για πάντα το τοπίο του retail.
Τα ερευνητικά δεδομένα, δείχνουν ότι τα φυσικά καταστήματα εξακολουθούν να διατηρούν τη μερίδα του λέοντος στην καταναλωτική δαπάνη, όμως σημαντική είναι η άνοδος των mobile και tablets, σε σχέση ακόμη και με τους σταθερούς υπολογιστές και τα laptops.
Το ποσοστό της δαπάνης των καταναλωτών στα φυσικά καταστήματα μειώθηκε από 68,5% το 2012 σε 61,9% το 2013. Η δαπάνη μέσω PC και laptop μειώθηκε από 27,1% σε 25,7%, ενώ στο mobile αυξήθηκε από 2,8% σε 4,9% και στα tablet από 2,9% σε 6,1%. Ποσοστό 42% θα έκανε περισσότερες αγορές online εάν υπήρχαν περισσότερα βελτιστοποιημένα ως προς το mobile websites και 40% ως προς τα tablet.
Πηγή: Marketing Week
Hashtags: #etherlogic #ecommerce #mcommerce #smartphones ecommerce mobile trends